vrijdag 26 mei 2017

Keerkoppeling (enverseur) en de zegeningen van internet

Nooit last van gehad, deed het altijd, zelfs nooit olie bijgevuld: de keerkoppeling.
Maar net nu we voor een half jaar naar Frankrijk gaan krijgt ie kuren. Al bij het eerste traject van Utrecht naar Tiel merkte ik dat ie slipte: het motorgeluid veranderde iets en de snelheid van de Jeanette liep terug van 11 km/h naar circa 8 km/h. Maar even uit zijn werk, in de vrijloop of even achteruit en dan weer in zijn werk: dat hielp. De handleiding en onderdelenboekje van Brons geraadpleegd: bleek dat de Jeanette toch een ander type keerkoppeling heeft dan in het boekje. Tja, wat doe je dan met een motor (2D25) en een keerkoppeling uit 1923?

Bellen, met een andere schipper met Brons (Bram) , met Joost (die mag het weten), met Anne van het Bronsmuseum. En proberen: de schuifring iets strakker, o nee: iets ruimer gesteld. Lijkt even te helpen maar niet genoeg.
De bouten in de 2 stalen driehoekige armpjes vaster gedraaid: lijkt even een paar dagen respijt te geven maar geen blijvend effect. Berichten gepost in het Brons forum en op Facebook. Advies van Ad Langelaar maar ja: voor een andere koppeling. Het Kromhoutmuseum gemaild maar zo'n koppeling was hun onbekend.
Moet er wel of geen olie in de koppelingskamer? Tegenstrijdige berichten.

Wat wel duidelijk is: in de tandwielkamer moet olie en wel zodanig dat je bijvult in de bovenste plug opening tot er na een tijdje olie uit de onderste opening komt. Die opening staat op circa 4 uur als de bovenste op 12 uur staat. Dat betekent dat het oliepeil dan nog onder de krukas blijft. Gedaan, was nodig, er zat bijna geen olie meer in.

Uiteindelijk via Facebook de gouden tip: John Christe heeft precies dezelfde motor en dezelfde keerkoppeling. Maar die waren in zo'n slechte staat dat ze gedemonteerd moesten worden. En dan blijkt dat er helemaal geen frictieplaten in zitten maar stalen rembanden. En die kan je strakker stellen. Karweitje van 5 minuten zegt John door de telefoon. En inderdaad: onder de borgbouten zit een 2e (stel-)bout die je vaster kan draaien. Ik krijg de uitslag van de armpjes niet gelijk maar de koppeling gaat nu wel stroever in zijn werk. Dat beloofd veel goeds. Als we over een paar dagen uit Namen vertrekken zullen we het merken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten